Monday, January 21, 2013

Percubaan Membikin Laksam


Terliur? hehe

First percubaan untuk buat laksam tak sangka menjadik dengan jayanya. Rasa macam nak bukak kedai makan jual laksam je. hohoho.

MIL dah lama request saya buat laksam dari awal-awal kawin dulu tapi saya refuse. Dengar cerita dari kakak-kakak saya yang memang dah otai tu cakap dorang pun beli yang segera and buat kuah je. Saya yang memang tangan bangku bab-bab masak ni memang terus surrender awal-awal..

Sampai la saya baca ada sorang kawan buat laksam. cik Nughul si pembakar semangat saya. Dia cakap senang je tapi maybe first time tu kelaut la. Tapi kuah memang senang. So saya pun mencubakan diri. Sebelum buat tu jenuh la saya google segala jenis resepi pastu compare-compare sana sini. Then call kakak-kakak saya yang otai-otai belaka tu. Kakak saya siap nasihatkan saya beli je laksam siap. Cis sungguh!!

Berkobar-kobar saya nak buat tau. Sampai heret hubby and bibik pergi pasar malam semata-mata nak cari ulam-ulaman tu.. haha. Tak sia-sia nampaknya. Lepas siap saya WhatsApp gambar laksam kat kakak-kakak saya. Sorang tu terus call tanya resepi.. wakakaka. Sorang lagi reply "WoooO.. diluar jangkaan :D". And saya twit pic kat Nughul, dia reply "wawww.nakkk...kgum...haha"

Well.......
See the hand la.. hohoho.

Seriously saya tak sangka first attempt saya berjaya. Dengar cerita serams otai-otai semua kata susah. Kembang la hidung saya ni ha.. Tambah-tambah lagi bila hubby cerita dia call mak dia bagitau saya dah pandai buat laksam then MIL menjerit cakap "WOW. NAK RASA!" Bertambah-tambahlah kekembangannya. haha..

Bawah ni resepi laksam yang paling simple lepas saya dah combine mengikut ilmu yang dituntut dari google dan kakak-kakak saya. Kalau ikut bahan-bahan tu cukup la untuk 3 orang dewasa makan dengan menambah sekali sorang.. hehe. Saya tulis step by step tuh. Kalau ikut sebijik-sejebon mesti menjadik punya.. 

Good Luck!
***********************************************

BAHAN-BAHAN:

Tepung beras 3 cawan
Ikan Selayang 0.5 kg
Santan segera 1 kotak
Bawang merah 5 ulas
Bawang putih 2 ulas
Halia 3cm
Lada hitam diblend halus
Asam keping 3 keping
Garam
Gula
Sedikit minyak masak
Cili padi
Cuka
Daun kesum
Bunga kantan
Timun
Kacang panjang

PERALATAN: (perlu ke ni? haha)

Periuk kukus
Tudung periuk yang berpermukaan rata
Blender
Periuk

CARA-CARA:

a) Laksam
  1. Bancuhkan tepung beras dengan air dan SEDIKIT JE garam. Nisbah tepung dengan air ialah 2 cawan tepung: 2.5 cawan air. Kacau hingga sebati.
  2. Sediakan pengukus, tunggu hingga air mengelegak. Sapukan minyak pada tudung periuk dan letakkan kedalam periuk kukus.
  3. Masukkan satu senduk bancuhan tepung dan biarkan sekitar 5 minit. Make sure letak nipis je and rata. Kalau tebal-tebal selamat jadi lempeng dan takleh nak gulung. Tanda dah masak, tepung tu akan mengelembung.
  4. Keluarkan dengan sudu dan bagi dia sejuk jap. Lepas tu boleh gulung dah..
  5. Repeat sampai la abis bancuhan. Rasa tak cukup tambah lagi bancuhan.. hehe :)
b) Kuah 
  1. Rebus ikan sehingga masak. Masukkan 2 keping asam keping bersama.
  2. Bila ikan dah masak, asingkan ikan dengan tulang-temulang.
  3. Blend lada hitam. Make sure kena betul-betul halussss
  4. Blend bawang merah, bawang putih, halia sampai hancur lepas tu masukkan isi ikan pulak dan blend skali lagi. Kalau blend payah nak pusing tambah santan sikit. Kalau nak tambah air, masukkan air rebusan ikan tadi.
  5. Blend blend blend sampai semua sebati.
  6. Panaskan periuk dan masukkan santan.
  7. Masukkan campuran ikan dah bawang-bawang semua tu.
  8. Masukkan asam keping 1 keping
  9. Masukkan garam, dan SEDIKIT gula. Jangan banyak ye nanti manis pulak..
  10. Masukkan lada hitam mengikut kehendak hati.
  11. Kacau dan kacau sampai mengelegak. SIAP! :)
c) Sambal dan ulam
  1. Blend cili padi beserta sedikit cuka
  2. Nak masuk garam, gula, belacan sikit pun boleh. Tak payah masuk pun ok.. 
  3. Untuk ulam, potong semua daun-dauan halus-halus. Ulam ni up to you nak masukkan apa. Kobis pun boleh.. Tapi 4 jenis yang disenaraikan adalah original punya resepi.

Siap sudah.
Hidang dan mari semua kita makan laksam :)

No comments:

Post a Comment