Thursday, January 31, 2013

Cerita Kilang Susu

Dua tiga hari ni milk production saya berkurang..
Saya macam biasa la, bila dah berkurang camni mula la minum air sampai kena pergi toilet every 1 hour.
 Dan teh herba untuk menambahkan susu yang duduk bertapa dalam drawer akan kembali berkhidmat. :)

Saya beli Neuner's nursing tea ni masa Fateh umur 4 bulan tak silap. Sampai sekarang tak habis lagi.. haha. Nampak sangatlah tak consistent minum. Saya memang kureng menggemari minum teh. Tambah-tambah lagi ada bau herba macam ni. Bila dalam keterpaksaan macam ni barulah minum. Bajet kalau minum teh pagi, petang tu susu dah banyak la. hahaha. Positive thinking, positive thinking!! haha

Result dari minum teh ni saya pun not sure its really works or not. Today hari ke 3 saya minum. Semalam increase sikit compare dengan 2 hari sebelum tu. Tapi still short 2 Oz. So saya anggap nursing tea ni berjayala. Positive thinking again!! Yes, positive thinking sangat penting kan dalam breastfeeding ni.

Saya pernah cuba makan suppliement Shaklee jugak tapi tak lama dalam 2 bulan je kot.
Experience saya, Shaklee tak membanyakkan tetapi memekatkan susu.
Susu time tu macam creamy. Nampak so yummy tapi saya tak try la.. hehe.

Tips paling boleh dipercayai dan diguna pakai sepanjang masa ialah kena minum banyak air kosong. Banyak yang dimaksudkan ialah SANGAT BANYAK. Kalau normally kita minum 2 liter, rasanya bila breastfeed kena minum 6 liter kot. Kembang badan ni ha. Tapi demi anak ku gagahi jua..

Satu lagi, go find a pumping partner. 
Pump sambil bersembang-sembang memang menambahkan susu.
It's proven!

And lastly,
POSITIVE THINKING.
This is the most important tips. 
Its works like wonder I tell you.

No comments:

Post a Comment