Thursday, April 2, 2009

potong jangan tak potong

potong ape, potong ape?suke ati ko la nk potong ape pun.tapi ni aku nk cerita pasal potong kuku je.huhuhu..tadi aku dapat email dari sorang kakak kt ofis aku ni..akak ni mmg rajin mengfoward email.macam-macam email dpt dari dia. boleh la hilangkan boring sikit-sikit serta memenuhkan inbox emel aku..hahaha

ok berbalik kepade isu kuku. aku sebenarnye sangat rimas tengok orang berkuku panjang walaupun kukunye berkilau-kilau macam berlian yang dibeli secare terus dari lombong kt afrika.TETAP TIDAK CANTIK.namun kadang-kadang aku saje puji.biasela manusia ni kan?suke dipuji..tapi pujian aku memang ade dua kategori..ikhlas dan tidak ikhlas. aku rase semua orang pun same..huhuhu.kalau aku puji pasal kuku panjang, maaf la, pujian aku tak ikhlas langsung.nasib la ko kalau ko percaye..hahaha.tapi aku sendiri pun pernah berkuku panjang.bukan sebab saje-saje nak simpan tapi sebab tak sempat nak potong.dah nak akhir zaman agaknye ek?nk potong kuku pun xsempat.tapi betul la..mmg aku slalu xsempat nk potong kuku..bile balik dari ofis dh malam.orang tua-tua kate jangan potong kuku malam-malam.nnt kudung jari..ha, takutla tu..hahaha.

tapi aku potong je malam-malam bute pon.utk menyedapkan ati aku cakap la, "orang dulu-dulu xde lampu malam-malam.nak potong kuku pun pakai pisau..mau tak kudung tangan.."hahahaha..setakat ni jari aku masih sihat walafiat lagi.tak tau la lepas-lepas ni..ish gerun la kalau pikir xde jari..huuuu..eh, takde jari di kategorikan sebagai OKU ke ha?OKU dapat elaun bulanan tau..hahaha

baik, ini ade lah adab memotong kuku dalam islam and hari-hari untuk potong kuku.baik ko ikot sebab tak rugi pon kan??lagi pun bukan susah nak ikot..aku ingat lagi noddy ngan ropi pernah berbahas [hahaha..kena la nak gune perkataan berbahas] pasal adab potong kuku nih..ha, ni dh ade bukti kukuh. sile tengok and hafal puas-puas..tapi yang menariknya siap ade doa tuh.aku tak pernah tau ni weh..huhuhu.hafal cepat hafal!!



cara potongan kuku ni adelah cara-cara dari kitab Jauharul Mauhub. aku potong kuku lain sikit dari turutan ni..aku ikot turutan yang ustazah aku dulu ajar. aku ingat dia ajar salah..huhuhu. tapi lepas google-google pasal adab potong kuku ni, rupenya ade banyak cara. oh ustazah,(aku tak ingat ustazah yang mane) maafkan aku sebab bersangke burok..huhuhu.cara yang aku dok amalkan selama ini adelah dari Ilmu Maulana. aku biase potong kuku ikot turutan:

telunjuk kanan -> tengah kanan -> manis kanan -> kelingking kanan -> kelingking kiri -> manis kiri -> tengah kiri -> telunjuk kiri -> ibu kiri -> ibu kanan

aku sekarang tengah wonder ape name jari tengah eh?rase macam jari hantu tapi tak konfiden betul ke tak.apehal burok sgt namanye..hahaha..haish, kalau aku masuk rancangan "are you smarter than 5th grader" mesti aku kalah.name jari pun tak ingat..hahaha.

cakap-cakap pasal kuku, teringat satu game mase kecik-kecik dulu..sebut cepat-cepat perkataan ni: "kakak ku kata kuku kaki ku kotor ku kikis kikis kuku kaki ku kuku kaki ku kelihatan kaku." kena sebut dengan cepat gila ok? try la ko sebut kalau ko rase diri ko hebat..

bai!

p/s: kawan aku ajak aku pegi buat manicure. paling murah harge manicure dalam rm30++..hadoi!apekejadah org tu nak buat ngn kuku aku smpai bayar byk tu?agak-agak ade sape-sape nak sponsor aku tak?hahaha

11 comments:

  1. tatau lak aku ada adab ptg kuku.yg aku tau x elok ptg mlm2. zmn dulu leh pkai la kot. zmn skrg nih selamat je aku rs ptg mlm2. ade lmpu n ketip kuku zmn skrg kan.

    aku slalu potong ari jumaat. stat dgn tgn kiri coz selesa pgg ketip kuku tgn kanan dulu. :P

    ibu jari > telunjuk > jari hantu > jari manis > kelingking.

    p/s: kuku aku jns xleh potong pndek2, nnt xselesa or sgt sakit smpai xleh bt keje. kesian aku. ada org (especially mak aku) ingt aku jns xpotong kuku,sk kuku pnjg2. slalu kn mrh huhu aku xbersalah (T_T)

    ReplyDelete
  2. aku pn xtau de adab gk potong kuku nih..
    aku igt adab makan jer..
    hahahahah :D
    anwy,thxs 4 the info beb..

    ReplyDelete
  3. farah, cara ko potong kuku tu same dgn aku la.hhehe

    ReplyDelete
  4. @ nadiela: tu ajaran dari mane ko amik??cube google kot2 ade ikutan mcm tu dalam adab potong kuku..hihihi

    @ syada: now u know ;)

    @ iylia: konon2 kite serasi la tu..hahaha

    ReplyDelete
  5. hahaha. aku punye sebelah kanan da betul. sebelah kire tebalik pulak. bole la aku tuka lepas nih.

    ps: aku da forward emel tu kat ofismate aku pulak. hehhh ilmu kalo kongsi mmg bagos XD

    ReplyDelete
  6. bagus2..nnt ade emel2 best aku forward lagi ke mu..penuh la inbox mu mcm kak ofis aku buat kt aku..ahahaha

    ReplyDelete
  7. ahahaha aku tatau pon ada adab b4 dis. so main potong jer. tu urutan aku b4 aku tau ade adab nih. nnt aku ikut la adab yg btol.

    aku dah ukur kuku aku. lebih 1mm je.rasanya bkn kategori pnjg la.xpe kan.

    p/s: ari nih ari jumaat.hari aku potong kuku. meh potong kuku meh. :P

    ReplyDelete
  8. hahaha..siap ukur kuku tuh.xpernah aku buat lagi..
    jom2 potong kuku..malam ni la kot aku dpt potong..kt ofis ni kalau potong kang bunyi "ketik" tu segan plak..hohoho

    ReplyDelete
  9. ko dh ikot ka adab potong kuku nie.. x ikut siap ko....

    ReplyDelete
  10. @ shasha: aku mmg dari sejak azali lagi potong ikot adab.ko tu bawak2 la berubah..potong la ikot adab..hahaha

    @ mye: haha..potong potong!!

    ReplyDelete