Friday, December 21, 2012

The Story Behind The Name of Fateh

Panjang ceritanya..

Plan asal saya and husband nak letak nama Faliq Mikhail. Sedapkan nama tu? Faliq Mikhail bin Fithri. Kombinasi sempurna pada pendengaran saya. Ecewah.. Ini lepas ni mesti yang ada ambik nama ni kan? Jangan lupa bayar royalty kat saya tu.haha. Well, memang dalam family, saya merupakan antara insan yang telah banyak kali berjasa dalam memberi ideas for my nephews n nieces' name. Kalau saya bagi konfem sedap punyalah..haha. So bila tiba turn anak sendiri haruslah cari nama yg paling kebabomm kan?

Ok back to the story..

Tapi pilihan kami tidak menepati selera my in laws especially my MIL. Biasala perempuan kan.. Kaum ibu lah yang biasa cerewet bab-bab nama bagai. Tambah lagi Fateh is their first cucu. Memang dorang pun taknak mengalah wa cakap lu. Macam-macam alasan yang my MIL bagi yang ada antara saya rasa nonsense..huhu. At first saya berkeras gak. THIS IS MY SON! Itu yang saya fikir that time. Hati saya keras. So semua suggestions yang diberi masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tapi ada satu suggestion from my abah (FIL) yang saya tak boleh nak hadam sampai sekarang. I don't want to reveal it here but it is so so sooooooo i-don't-know-what-to-put-here. I want to say lame but it is kinda harsh. So forget it.

Until the day I delivered Fateh, I still stick with my decision - Faliq Mikhail. And so my mak (MIL). She disagreed with the name until the end. So stubborn la you mak..hehe. Nak dijadikan cerita, saya bersalin hari Jumaat. My husband pergi solat Jumaat and khutbah hari tu pulak kebetulan pasal Sultan Muhammad Al-Fateh. Balik dari masjid dia suggest nama Muhammad Al-Fateh. I said let me think dulu. Then I minta tolong my BIL tanyakan his Pakngah Harun since Pakngah Harun ada ilmu agama yang tinggi. I will definitely say yes to his suggestion. Bukan senang ulama nak bagi nama kan? Mentua I pun finally akur..haha. Pakngah Harun minta tarikh lahir baby and nama bapa. And he suggests 3 names - Farhan, Fakhri and Hilmi. Choose any one. Lepas tu husband and me fikir-fikir plus suggestion from my sister, we came out with Fateh Hilmi (Pembuka Kelembutan). Combination dari suggestion ayah Fateh and Ustaz Harun Din. Semoga berkat susah payah mama cari nama yang terbaik untuk Fateh Hilmi, Fateh akan jadi a great muslim hero as great as Sultan Muhammad Al-Fateh. Amin..

No comments:

Post a Comment