Thursday, December 27, 2012

Pregnancy Story

Everything so fast and unplanned.. Tapi rezeki kurniaan Allah maka saya dan suami terima dengan hati terbuka. To be honest, at first saya terduduk gak tengok 2 lines appear kat pregnancy test kit..haha. I was so not prepared to pregnant sebab my job that time was very-very pressure. But Alhamdulillah, Allah is so great. My first and second trimester went well. Saya tak ada any morning sickness. Not even once. Mood swing tu ada sikit-sikit. Just merajuk-merajuk manja with hubby..hehe. Food cravings ada la sikit. Saya tak boleh lihat/baca/dengar pasal makanan. My sister tweet about Maggi Xtra Pedas. Ya Allah, melecur-lecur air liur saya teringin. Balik kerja saya singgah 7E beli 3 bungkus..haha. Then ada one time, one of my friend posted on her FB pasal nasi beriani. Malam tu jugak saya paksa hubby pergi makan beriani.. After I realize that, I avoid any cooking related tv-programme..

Last trimester, the challenge began.. Wah dah macam movie hindustan pulok rase.. haha

Masa ni perut start nampak besar. So baju dah start tak muat. Derita mencari baju nak pergi kerja. Masa checkup 7 month, my gynae which is Doc Noraini Nor informed saya yang baby breech. Tapi don't worry sebab still ada banyak masa untuk baby pusing balik. Saya pun balik rumah happily sambil usap-usap perut. 

The next month pergi check up lagi, baby still breech. Saya dah cuak. Balik rumah saya study pasal breech baby. 3 types of breech:- Frank, Footling, Complete and mine was Frank. Nak tau lebih lanjut sila google sendiri.hehe.. Lepas dah dapat serba sedikit ilmu breech, saya pergi jumpa Doc Noraini sebab ada certain cases boleh dipusingkan. Sekali berita lain pulak dapat. The cord is around baby's neck (CRN).hukhuk.. Berita ni memang mengugat kedamaian hati saya. Saya risau sangat-sangat baby terbelit then lemas dalam perut. So option nak pusingkan baby tu memang gynae reject mentah-mentah. Dia cakap dia tak nak ambik risiko. Bila doktor cakap macam tu, doktor pakar pulak tu, lagi la saya cuakkkkkkkk.. Dia suruh tunggu lagi 2 weeks.. Time ni gak la edema menyerang kaki saya. Kaki saya bengkak macam kena pump. Jalan pun susah. Dengan perut besar, kaki pun besar, memang betul2 macam giant.  Kasut memang tak muat nak pakai dah. Serabai je rasa pergi kerja time tu..

Dua minggu kemudian, saya pergi lagi check up tak ada yang berubah. CRN still on, breech pun sama. So Doc Noraini cakap dia advise to go for elective cesarean. Tanya-tanya pakej ELC kat Az-Zahrah tu minimum 5k and can up until 10k. Gerun aih dengar. Incase anything happen, my insurans tak cover sampai 10k. So saya mintak Doc Noraini buat refer letter to Hospital Serdang. Saya pergi Hospital Serdang sehari suntuk untuk check up. After had a bad experience dekat Hospital Serdang, saya balik rumah and decide nak bersalin kat Az-Zahrah. Saya taknak cerita experience kat Hospital Serdang dekat this beautiful entry. Maybe next time. Tu pun kalau ada yang request review pasal wad bersalin Hospital Serdang.. haha.

So saya dengan tak malunya pergi jumpa Doc Noraini balik. Masa tu Doc Noraini advise suruh decide date. Boleh decide any date lepas cuti CNY means 25 Jan onwards. Kalau ikutkan EDD saya sangat cantik - 120212. Doctor Norini suggest 020212. Tapi sebab saya ni penakut tahap gaban, risau anak lemas dalam perut so saya decide Jumaat paling cepat which is 27 Jan. Takpelah date tak cantik pun asal semua selamat.

Maka lahirlah Fateh Hilmi pada hari Jumaat, 27 January 2012 secara elective cesarean. Nanti saya buat another special entry untuk "Pengalaman Beranak" pulak later.

No comments:

Post a Comment